No Shit Sherlock #Blogg100

#099 [IC]
No Shit Sherlock

Idag lyssnade jag på en jätteintressant Livesändning från The RSA i London. The Scientific Method Of The Mind: What Sherlock Holmes can teach us about decision making. Maria Konnikova går igenom hur viktigt det är att använda hjärnan rätt och vad vi kan lära oss från Sherlocks sätt att lösa problem.

  • Ta tid och reflektera över ett problem. Använd Mindfullness.
  • Att Meditera 5 minuter varje dag har en uppmätt positiv effekt för den kognitiva förmågan.
  • Använd minnet rätt med Chunking och Storytelling
  • Fokusera rätt. Hjärnan kan inte Multitaska så bra.
Sherlock

Jag cyklar vid havet och lyssnar på RSA samtidigt

Jag fick även med min egen fråga i Livesändningen via Twitter:

How accurate is Sherlocks behavior to modern brain science?

Maria Konnikova’s awnser is that: Holmes’ behaviour is accurate in relation to modern neuroscience, particularly mindfulness

För er som vill lyssna på det i efterhand kommer den som Podcast om några dagar.

Increase your Willpower

Som del av min min resa har jag precis gått första veckan i Kelly McGonigals onlinekurs för Viljestyrka. Boost Your Willpower: 28 Days to Create the Change You Want! Jag har ju tidigare bloggat lite om hennes forskning inom ämnet: #15 Will the power och håller på och läser hennes audiobook.

Även där är ingår meditation och mindfullness. Återkommer om detta i senare bloggar.

Det är bara att hoppa med i kursen som började förra veckan!

Allt rockar!

Ikväll har mina töser klätt upp sig som rockstjärnor och rockat loss till min uppdaterade Rock’nRoll lista på Spotify. Keep on Rockin!

Och så har jag sett fantastiska Allt Faller på TV4 med Henrik Schyffert, Johan Rheborg, Jonas Gardell. Fantastisk svart humor om att vara människa idag 🙂

Jag på scenen med Mindless Self Indulgence i höstas 🙂

/@LordSillion

Leave a Reply

